Poinaicrice

ZACINA VALKA O VEREJNOPRAVNI MEDIA?

V minulém tydnu probéhly hned dva Utoky na vefejnopravni media, za kterymi stal (ano, uz
zase to jméno) Andrej Babis. V prvnim &lo o Ceskou televizi, tercem druhého se stal Cesky
rozhlas.

Stiznost Agrofertu na pofad Reportéfi Ceské televizebyla velmi propirand. Spolecnost
soutasneho ministra financi sla tak daleko, ze Zadala potrestani konkrétnich redaktort za
reportaze, ve kterych Ceska televize zvefejnila negativni informace o firmach ze skupiny
Agrofert. Zatim se nicmeéné zda, ze generalni feditel vefejnopravni televize Petr Dvorak
tlaku séfa ANO neustoupi a Ze ho v této snaze dokonce podpofi i jiné [nejen opozicni)
politickeé subjekty.

Pod stiznosti nebyl z pochopitelnych dlvodl podepsan Andrej Babis, ktery ma prosté
spoustu jiné prace s nedélanim politiky. Ve vyjadieni, které ke kauze poskytl CTK, si
dokonce nasadil svaoji oblibenou masku pfitroublého stryce z vychodniho pohranici. "To, ze
jsou tam nékdy manipulované reportaze, snad vi kazdy," fekl doslova. Stiznost jeho firmy
takeé podle ngj nevytvari tlak na vefejnopravni televizi. Zustava pak ovsem otazkou, proc se
Agrofert s nékolikastrankovym elaboratem vabec obtézoval...

Jesté zajimavejsi je kauza tykajici se Ceského rozhlasu, kterd zatim zlistala trochu v
pozadi. Praveé v ni se ukazuje, jak intenzivni mize byt touha ekonomicko-paolitického
konglomeratu, pro ktery se uz pomalu vziva oznaceni ANOfert, po ovladnuti medialniho
prostoru.

Politik, oligarcha a vlastnik MAFRY mudze vyuzivat sluzby svych novin, tedy Mladé fronty
Dnes a Lidovych novin, potazmo onlinovych denikl iDnes.cz a Lidovky.cz.To, jak fika ministr
financi, ,snad vi kazdy". Postupem €asu se ukazalo, jakou strategii k tomu pouziva. Neni to
ani tak MF Dnes jako praveé Lidové noviny, kterymi rozehrava sve ,kauzy“ a vytvari natlak na
palitickou konkurenci i na sve vlastni spolustraniky Ci spolupracovniky. Lidoveé noviny jsou
pro to idealni. Nejsou tak velkg, jako MfD, takze nejsou tolik na ocich. Prodany naklad sice
nyni s bidou preleze 40 000 vytiskd, listale plni své poslani ,rozehravace”, ktery dokaze
otevfit pfipad, zivit ho, mit v pfedstihu ,exkluzivni informace.

Byly to pravé Lidové noviny, které nedavno odstartaovaly sérii clank( o nekdejsi Babisove
ministryni Valkove. V dobgé, kdy se ministryné jesteé usilovné snaZzila obhajit svoje kroky,
Lidovky na zakladeé ,exkluzivnich informaci“ zverejnily na titulni strance ¢lanek ,Osudoveé
chyby ministryné Valkove®. Od té chvile bylo vicemeéne jasno, jaky osud Helenu Valkovou v
ministerskem kresle ceka. Lidovky se staly idealnim nasiCem informaci, které jeji odchod
uspisily, pfed verejnosti obhajily a ,zlegalizovaly*.

Denik, kterym proslo mnoZstvi legend a Zurnalistickych osobnosti, véetngé Karla Capka,
klesa na Uroven [nepfiznaného] stranického tisku. Redaktofi Lidovych novin zasazuji své
rany zcela ucelove. V den demise Heleny Valkoveé se autor zminéného ¢lanku Martin Shabu
nezapomnel pochlubit na Twitteru slovy ,Skoncila jedna etapa. Ode dneska shiram tipy na
dalsi favority k odchodu.”

Neni proto nahoda, 7e den poté, ca Cesky rozhlas v investigativni reportazi Janka Kroupy
odvysilal informaci o podezfeni z korupcniho skandalu ve stavebni firmeé Skanska, kterou



Poinaicrice

tehdy Fidil nyn&jsi ministr dopravy za ANO Dan Tok, zvefejnil Babistv lidovy denik®
informaci o Udajnych schlzkach feditele Ceského rozhlasu a byvalého $éfa nemocnice Na
Homolce Dbalého.

Kauza deniCkl byvalého Séfa Homolky a jejich serialového zverejhiovani pfitom neni kdovijak
inventnim novinarskym pocinem. Vzhledem k tomu, s kolika lidmi se prameérny clovek, at uz
padouch nebo hrdina, za rok setka, je mnozina lidi, které |ze do nécehao z titulu setkani se s
Dbalym namocit, pomérné rozsahla. Kapitola o schlzkach Séfa vefejnopravniho radia s
panem Dbalym ma Cislo 8. Nechce se VEefit, Zze by se v deniku nenasla zajimavejsi temata,
nez DObalého vytahovacny ,report” o setkanich v kavarng, kterd vlastné vabec o nicem
nevypovidaji a k Zadnému zaveru nevedou.

ProC ale nepouzit munici, ktera muze nekoho poskodit v okamziku, kdy se jeho podfizeni
obuli do jednoho z BabiSovych chranéncu a zastupcl ANO? Je zjevne, Ze Babis, hnuti ANO a
Lidoveé noviny jedno jsou. Sleduji stejné cile, maji stejné zajmy, vytvari natlak tak, jak se jim
to hodi. Vicepremiér a majitel Agrofertu neni hloupy strejc a neutraci penize zbytecne. Kdyz
uz MAFRA prodeélava, musi jeho deniky odveést praci, kterou potrebuje. K cemu by mu take
jinak byly. Pustil se ted do velkého zdpasu s Ceskou televizi, respektive Agrofert zacal
timto zplisohem valgit o vliv s konkurenéni PPF. Ted k tomu pFibyl i Cesky rozhlas. Jedingé
tato dveé média si (zatim) tak docela koupit nemdze.

V pripadé Rozhlasu jde doposud jen o lehké varovani a neprijemnosti pro generalniho
Feditele. To Ceské televize je na tom podstatng hiF. Kritici na ni pali ze viech stran, ve
snémovne to vie. A jestli poslanci neschvali jeji Vyrocni zpravu, mize padnout televizni
Rada. Poté uz nic nebude branit zvoleni ,téch spravnych* radnich, odvolani feditele Dvoraka
a.. Co dal? Tézko fict. Ale nastal by baj, nebo spi$ totalni valka o CT. Andrej Bahi§ uZ po
nejake televizi dlouho pokukuje, ale proc ji za miliardy kupovat, kdyz staci mit spravneho
Cloveka v Cele té nejvetsi a navic verejnopravni. To bude preci ,skoro zadarmo®. Prosté se
to udéla.

Marek Lichtenherk
Slahiky.cz



