soutěž Rozpočti si to! 2024/25
Project CTS – Critical Thinking Suitcase, jako partner soutěže Rozpočti si to! vám přináší téma rozvoje KRITICKÉHO MYŠLENÍ A MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI. Připravili jsme pro vás speciální úkoly k rozvoji kritického myšlení.
Kritické myšlení je důležitou dovedností, která vám pomůže v každodenním životě i ve studiu. Kritické myšlení není jen o tom, co si myslíte, ale také o tom, jak si myslíte. Kritické myšlení je definováno jako „schopnost zkoumat a analyzovat informace a myšlenky s cílem porozumět a hodnotit jejich hodnoty a předpoklady, spíše než jednoduše přijímat návrhy za nominální hodnotu“ (UNESCO, 2013).
Kritické myšlení má zásadní vliv na lidské chování: například když je člověk s kritickým myšlením vystaven šokující zprávě, nedělá ukvapené závěry, ani nereaguje tak, že to okamžitě sdělí ostatním. Protože nelze ověřit veškeré informace, hledejte ověření autora a logiku zprávy. Člověk s kritickým myšlením je také schopen posoudit důvody výběru formátu, načasování a způsobu komunikace. Vzhledem k tomu, že média jsou tolik ovlivňována a kontrolována politickou agendou, zůstat kritičtí k informacím, které konzumujeme, nám pomáhá vytvářet si vlastní osobní názory a bránit se pokusům nechat se oklamat pochybnými zdroji.
STAŇTE SE DETEKTIVEM – POKLÁDEJTE SPRÁVNÉ OTÁZKY! A pokud budete mít otázky ke kritickému myšlení, hodně odpovědí můžete najít na těchto našich stránkách. Ale k úkolům. Udělali jsme 2 varianty, ZŠ se něco dozví o mediální a čtenářské gramotnosti, SŠ se budou zabývat kritickým myšlením a konspiračními teoriemi. Vše najdete v po kliknutí v našich vytvořených Google Classroomech, kde budete postupovat běžným způsobem. Hodně úspěchů ve hře přeje CTS!
Kritické myšlení a MIT pro ZŠ
Pod nadpisem Mediální a čtenářská gramotnost si projděte pracovní listy k tématu mediální a čtenářské gramotnosti a v dalších souborech R&D_TrueFalse najdete 6 článků, které se tváří jako regulérní mediální zpravodajství. Některé jsou reálné pravdivé články, ale jiné jsou opravdové fake news. Poznáte, které jsou pravdivé a které vymyšlené?
Do připraveného formuláře (tlačítko "Speciální úkol k rozvoji kritického myšlení") pro odevzdání nahrajte soubor, kde napište u každého čísla článku PRAVDA nebo LEŽ a proč si to myslíte (to víte).
Kritické myšlení a MIT pro SŠ
PREZENTACE NA TÉMA KONSPIRAČNÍ TEORIE Vytvořte a zrealizujte (pro vaše spolužáky, kamarády nebo rodinu) prezentaci na téma Konspirační teorie. Vyberte si jednu ze 4 konspiračních teorií (Chemtrails, Přistání na Měsíci, 11. září, smrt A. Dubčeka).
- Chemtrail
- Konspirační teorie o přistání Apolla
- Teroristické útoky 11. září 2001
- Konspirační teorie o smrti Alexandra Dubčeka
Popište její základní principy a použijte na ni princip Occamovy břitvy (Popperovy, Humeovy atd. – viz dále) nebo Saganova draka (resp. obouJ).
Do připraveného formuláře (tlačítko "Speciální úkol k rozvoji kritického myšlení") nahrajte vaši práci. VÝSLEDKEM BY MĚL BÝT POPIS (text, prezentace, videorozhovor, atp.) - PROČ SI MYSLÍTE, ŽE DANÁ TEORIE NEMŮŽE/MŮŽE BÝT PLATNÁ NEBO JAKÉ BY MOHLO BÝT POTENCIONÁLNÍ VYUŽITÍ TÉTO TEORIE.
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evroské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA). Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.